0
01 kwietnia 2019

Jak się odnaleźć w nowej pracy?

Kiedy już uzgodnisz wszystko z nowym pracodawcą i wiesz, że zaczynasz pracę, mogą pojawiać się niepokojące pytania: czy sobie poradzę? jak tam będzie? z kim będę współpracować? jak mnie przyjmą? Aby ułatwić Ci start w nowym miejscu, podzielę się z Tobą moimi doświadczeniami i obserwacjami. Dowiesz się, jak uniknąć błędów i zrobić dobre pierwsze wrażenie, bo drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia nie będzie. To pozwoli Ci poczuć się pewniej w nowej pracy i mniej się denerwować.

Pamiętaj o załatwieniu niezbędnych formalności w aktualnym miejscu zatrudnienia.
Tutaj przeczytasz Jak napisać wypowiedzenie umowy o pracę?
i znajdziesz wszystkie wersje potrzebnych dokumentów.

Początki w nowej pracy są zwykle stresujące, choć towarzyszy im również przyjemna ekscytacja. W końcu Twoje starania wieńczy sukces i rozpoczynasz kolejny rozdział kariery zawodowej. Oczywiście masz tylko część informacji o nowym miejscu pracy, a kolejne będziesz nabywać stopniowo, dzień po dniu. Ponieważ pozostaje wiele niewiadomych, jest zupełnie naturalne, że wywołuje to pewne zaniepokojenie. Dużo zależy od Twojego nastawienia, dlatego lepiej patrz z optymizmem w przyszłość i spodziewaj się po nowej pracy samych dobrych rzeczy. 

1. Jak się ubrać do nowej pracy?

Czasem kandydaci już na spotkaniu rekrutacyjnym pytają, jaki dress code obowiązuje w firmie. Rozumiem, że to dla nich ważne. Może nie chcą pracować w miejscu, gdzie trzeba przychodzić w garniturze i krawacie. Według mnie to pytanie podczas rekrutacji jest nieco przedwczesne. Jeśli jednak przed rozpoczęciem nowej pracy masz wątpliwości, jak należałoby się ubrać, zapytaj o to. Generalna zasada dotycząca każdej okazji jest taka, że lepiej ubrać się za elegancko niż zbyt luźno. Zdaję sobie sprawę, że zasady dress code w ostatnim czasie bardzo mocno się zliberalizowały, ale nadal strój pozostaje wyrazem szacunku dla siebie i innych. Może też podkreślać Twój profesjonalizm lub wręcz przeciwnie. 

Zatem, aby czuć się dobrze, a jednocześnie zadbać o własny wizerunek, przyjrzyj się osobom w biurze, Twojemu przyszłemu przełożonemu, przyszłej przełożonej oraz koleżankom i kolegom z działu. Niezależnie od Twoich obserwacji na początek polecam bardziej konserwatywne podejście: stonowane kolory i klasyczne fasony. Z czasem zorientujesz się, na ile demokratyczne są reguły w tym zakresie u nowego pracodawcy. Zawsze jednak masz prawo do zachowania Twojej indywidualności. Polecam przy tym nie zapominać, że jesteś w miejscu pracy, a strój – czy tego chcesz czy nie – wpływa na postrzeganie Ciebie przez innych. 

Pytania o ubiór nie zadają sobie osoby rozpoczynające pracę na stanowiskach, dla których obowiązuje odzież robocza. W takim przypadku po prostu odbierasz należne Ci ubranie i obuwie przed przystąpieniem do pracy. Pozostaje tu do wyjaśnienia kwestia prania odzieży roboczej – czy jest w gestii pracodawcy czy też po stronie pracownika. 

Kiedy wiele lat temu otrzymałam propozycję pracy w kancelarii prawnej, zostałam zaproszona, aby wcześniej podpisać umowę. Ponieważ był to mój dzień wolny, ubrałam się na sportowo, m.in. w pikowaną kamizelkę. Jeden ze wspólników, który mnie spotkał, obrzucił mnie zdumionym spojrzeniem i skomentował: „Mam nadzieję, że to wyjątkowo dzisiaj i więcej Pani w tym nie zobaczę.” Oczywiście zdawałam sobie sprawę, że w kancelarii obowiązującym strojem był dla panów garnitur, koszula i krawat, a dla pań spódnica, sukienka lub spodnie, bluzka z kołnierzykiem i żakiet. Ale nie pomyślałam, że pojawiając się w biurze nawet na chwilę i jeszcze nie w roli pracownika, również warto dostosować się do tych reguł. 

2. Z kim rozmawiać w nowej pracy? 

Na początku masz kontakt głównie z osobami z Twojego działu. Zwykle jednak w ramach wdrożenia ktoś oprowadza Cię po firmie i przedstawia pracowników innych obszarów. Trudno Ci będzie zapamiętać imiona i ocenić, z kim będziesz współpracować. Dobrze jest korzystać z samoistnie nadarzających się sposobności i nawiązywać rozmowy ze spotykanymi osobami np. w kuchni. Nie dość, że poznając innych poczujesz się pewniej, to jeszcze dasz poznać siebie. Z czasem zorientujesz się, z kim można porozmawiać o książkach, z kim o sporcie a z kim o gotowaniu. Może znajdziesz pokrewne dusze? 

Dla Ciebie najistotniejsze są informacje bezpośrednio związane z nowymi zadaniami, a te otrzymujesz od współpracowników z Twojego obszaru. Pamiętaj jednak, że poruszając się w pewnym zamkniętym gronie przyjmujesz również informacje niemerytoryczne, dotyczące stosunków międzyludzkich. W każdej firmie funkcjonują relacje służbowe i prywatne, sympatie i antypatie. Najlepiej jeśli na początku zignorujesz wszelkie plotki i oceny, bo unikniesz w ten sposób uprzedzeń. Poza tym takie informacje mogą być zniekształcone lub nieprawdziwe. Daj szansę sobie i innym. Poznaj ludzi zanim wyrobisz sobie o nich opinię. 

3. Jak się zachowywać w nowej pracy?

Każdy pracodawca ma regulaminy, do których należy się stosować. Pracownik jest też zobligowany do zapoznania się z nimi i do ich przestrzegania, co potwierdza stosownym oświadczeniem. Zwróć uwagę na regulacje dotyczące czasu pracy: godziny rozpoczęcia i zakończenia, przerwy, szczególnie te obowiązkowe i odliczane od czasu pracy. Upewnij się, czy rozumiesz wszystko poprawnie, aby nie doszło do nieumyślnego złamania regulaminów. 

Jednak oprócz oficjalnych norm w każdej firmie obowiązują pewne niepisane zasady. Niedopasowanie się do nich może skutkować zabawną sytuacją lub nieprzyjemnym zgrzytem. Najważniejsze zwyczaje dotyczą: 

  • zwracania się do współpracowników („Ty” czy „Pan”),
  • komunikacji wewnętrznej (telefon, mail, komunikator),
  • miejsca spożywania posiłków (stołówka, kuchnia, pokój),
  • zasad korzystania z kuchni (używanie naczyń i ich zmywanie, korzystanie z lodówki, kuchenki mikrofalowej itp.).

Słyszałam, że są firmy, w których przyjęło się, że nowy pracownik w pierwszych dniach przynosi ciasto i zaprasza całe biuro na poczęstunek. Różnie można taki zwyczaj oceniać, ale jeśli funkcjonuje w danej organizacji, to zdecydowanie polecam się dostosować. 

Jeśli nie masz pewności, jak należy się zachować, najlepiej zapytaj osobę odpowiedzialną za Twoje wdrożenie. 

4. O co pytać w nowej pracy?

Z punktu widzenia organizacji najważniejsze jest szybkie i skuteczne wdrożenie nowego pracownika w jego obowiązki. Oczywistym jest, że taki proces trwa od trzech tygodni nawet do sześciu miesięcy, jednak już od samego początku nowo zatrudniona osoba może stopniowo wykonywać samodzielnie pewne zadania. Bardzo wiele zależy tu od organizacji oraz osób zaangażowanych w proces szkolenia nowego pracownika. Ale równie wiele zależy od Ciebie. 

A. Przede wszystkim uważnie słuchaj, ucz się i notuj. Jeśli nie masz pewności, dopytuj i proś o powtórzenie. 

Nie wiem, w jaki sposób na codzień robisz notatki. Do niedawna byłam zagorzałą fanką papieru, notesów i ołówka. Przekonałam się jednak, że notatki w formie elektronicznej mają znaczną przewagę nad tymi papierowymi: 

  • dużo łatwiej je poprawić i uzupełnić, 
  • w bardzo prosty sposób można w nich odszukać potrzebną informację, 
  • są czytelne dla innych i 
  • można się nimi swobodnie dzielić. 

Dlatego polecam Ci notowanie elektroniczne, czy to jako dokument Word czy przy użyciu aplikacji do notatek. 

W celach służbowych prowadzę notatki w dokumentach Word, natomiast prywatnie używam aplikacji Evernote https://evernote.com/intl/pl/ Podoba mi się, ponieważ jest bardzo prosta i nawet w bezpłatnej wersji można z niej korzystać na dwóch urządzeniach w trybie online. Notatki da się porządkować tematycznie, współdzielić z inną osobą i aktualizują się one na bieżąco. 

Inne aplikacje do notatek to np. Simplenote https://simplenote.com, Quip https://quip.com, OneNote https://products.office.com/pl-pl/onenote/digital-note-taking-app?rtc=1 czy GoogleKeep https://www.google.pl/keep/. 

Wykazuj zainteresowanie zarówno czynnościami na Twoim stanowisku jak i szerszym kontekstem, czyli ich znaczeniem dla firmy. 

Czasami jakaś czynność wydaje się błaha, a ma znaczący wpływ na przebieg istotnego procesu w organizacji. Może to być przykładowo odznaczenie pola w formularzu, które spowoduje uruchomienie bądź wstrzymanie procedury płatności. Kiedy rozumiesz przyczyny i skutki, dużo łatwiej będzie Ci zapamiętać informacje. 

B. Staraj się jak najszybciej wykonywać zadania samodzielnie. 

Nie obawiaj się podejmować samodzielnych działań, nawet jeśli będą to zadania proste. Jeśli przyniosą widoczny efekt, z pewnością zostaną docenione. Może to być np. uporządkowanie szafy, archiwizacja dokumentów, zakładanie segregatorów. To naprawdę świetne zajęcie w przerwie od intensywnej nauki i na ten moment, kiedy osoby odpowiedzialne za Twoje wdrożenie muszą zająć się innymi obowiązkami. 

C. Proś o sprawdzenie wyników Twojej pracy, przyjmuj informację zwrotną i poprawiaj błędy. 

Twoje pierwsze poważne zadania z pewnością będą się odbywać „z asekuracją”, czyli ze sprawdzeniem przed zakończeniem. Przygotuj pismo, ofertę, umowę, zestawienie lub raport i poproś przełożonego o korekty. Jeśli poprawki nie są dla Ciebie jasne, zapytaj o ich przyczynę. To pozwoli Ci w przyszłości uniknąć tych samych błędów. Jeżeli nie są przewidziane regularne rozmowy na etapie wdrożenia, poproś o takie spotkanie i zapytaj,

  • jak sobie radzisz? 
  • czy spełniasz oczekiwania? 
  • co możesz poprawić?

Otwórz się na ewentualne uwagi krytyczne i nie neguj ich, a raczej przemyśl i poproś o kolejną rozmowę za jakiś czas. Im wcześniej dowiesz się, jak Cię ocenia nowy przełożony, tym lepiej dla Ciebie. Daje Ci to szansę właściwie zareagować: skorygować Twoje zachowanie lub zastanowić się nad dalszą współpracą. 

5. Mówić czy nie mówić? 

Ogromną wartością dla organizacji jest świeże spojrzenie i doświadczenie nowego pracownika. Z czasem zaczniesz zauważać, co można robić lepiej, sprawniej czy prościej. 

Z mojego doświadczenia najczęstszą odpowiedzią współpracowników jest „od zawsze tak robimy”, „tak mnie nauczyli”, „właściwie to nie wiem”… I teraz może pojawić się dylemat: mówić o Twoim pomyśle czy nie mówić? a jeśli tak, to komu i w jaki sposób? No właśnie. Wiele zależy od kultury organizacyjnej nowego pracodawcy oraz stosunków panujących w samym dziale. 

Najprościej byłoby zacząć od uprzejmej sugestii nowego rozwiązania w rozmowie z osobą, z którą najściślej współpracujesz. Być może było już ono kiedyś testowane i jednak je zarzucono. Możesz też przedstawić Twój pomysł na spotkaniu działowym i zapytać wszystkich o opinię. Najbardziej oficjalną drogą byłoby powiadomienie przełożonego np. drogą mailową. 

W wielu firmach istnieją procedury zgłaszania nowych pomysłów i usprawnień, a wdrożone rozwiązania bywają nagradzane. Dowiedz się, czy ten sposób przekazania informacji nie jest najwłaściwszy. 

W aktualnym miejscu pracuję już wiele lat i każda z osób, która dołącza do naszego działu wnosi ciekawe pomysły i bardzo często je wdrażamy. Czasami są to proste rozwiązania, które okazują się bardzo korzystne dla firmy. Przykładowo zmiana układu pisma, zmniejszenie czcionki czy dwustronne wydruki pozwalają na ogromne oszczędności nie tylko papieru, ale również miejsca w segregatorach i szafach. 

Przede wszystkim bądź sobą, idź śmiało do przodu i ciesz się nową pracą.

Miej odwagę dzielić się Twoimi pomysłami, ale działaj taktownie, aby nikogo nie urazić. Staraj się dostosować do nowych warunków zachowując przy tym zdrowy rozsądek, a oprócz zrozumienia wykazuj krytyczne myślenie. Od nowego pracownika oczekuje się, że dopasuje się do organizacji, ale pamiętaj, że Ty również możesz wpływać na otoczenie i kształtować rzeczywistość. 

Jak napisałam, zaliczyłam gafę w nowej pracy.
Czy Tobie też zdarzyła się podobna przygoda?
A może masz inne rady dla osób rozpoczynających nową pracę?
Podziel się nimi w komentarzu. 

Pomóż Twoim znajomym rozpoczynającym nową pracę i udostępnij wpis korzystając z ikonek portali społecznościowych po lewej stronie.

Powiązane wpisy

Bezpłatne testy osobowości i mocnych stron

Chcesz lepiej poznać siebie, swoje mocne i słabe strony? Zastanawiasz się nad kierunkiem rozwoju zawodowego lub planujesz zmianę pracy? Nie czujesz się dobrze na obecnym stanowisku i chcesz zrozumieć, dlaczego tak jest? Mogą Ci w tym pomóc testy osobowości. W tym wpisie prezentuję trzy bezpłatne testy osobowości, które sama zrobiłam i mogę Ci polecić. Zdecydowanie zgadzam się z wynikami i uważam, że są one wiarygodne. Czytaj dalej >
0

Jak krok po kroku zaplanować cały rok?

Rok 2022 był dla mnie bardzo intensywny i pozytywny. Tak naprawdę dotarło to do mnie dopiero podczas pisania tego tekstu. To bardzo budujące, kiedy uświadamiasz sobie Twoje osiągnięcia. Warto chwalić i doceniać nie tylko innych, ale również - a może przede wszystkim - siebie. Polecam Ci to z całego serca! Czytaj dalej >
0